فراموش کردم
اعضای انجمن(445) شعری تکان دهنده درباره امام زمان حضرت مهدی عدالت و لطف خدا پیامبر اکرم : توبه زیباست ولی در جوانی زیباتر قدرت بدنی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در جوانی بی حسین احساس پیری میکنم ارتباط با مدیریت انجمن مذهبی
جستجوی انجمن
قربانی علی (aliali11 )    

عقیده ی علامه مجلسی رضوان الله علیه در مورد منشا و علت ورود فلسفه به اسلام

درج شده در تاریخ ۹۶/۰۱/۳۰ ساعت 05:43 بازدید کل: 39 بازدید امروز: 1
 

الا

 

نشر فلسفه در اسلام بدعت و جنایت خلفای غاصب برای دوری مردم از مکتب اهل بیت علیهم السلام بود

علامه مجلسی رضوان الله علیه می نویسد:

وأقول هذه الجنایة علی الدین وتشهیر کتب الفلاسفة بین المسلمین من بدع خلفاء الجور المعاندین لأئمة الدین لیصرفوا الناس عنهم وعن الشرع المبین ویدل علی ذلک ما ذکره الصفدی فی شرح لامیة العجم أن المأمون لما هادن بعض ملوک النصاری أظنه صاحب جزیرة قبرس طلب منهم خزانة کتب الیونان وکانت عندهم مجموعة فی بیت لا یظهر علیه أحد فجمع الملک خواصه من ذوی الرأی واستشارهم فی ذلک فکلهم أشار بعدم تجهیزها إلیه إلا مطران واحد فإنه قال جهزها إلیهم ما دخلت هذه العلوم علی دولة شرعیة إلا أفسدتها وأوقعت الاختلاف بین علمائها وقال فی موضع آخر أن المأمون لم یبتکر النقل والتعریب أی لکتب الفلاسفة بل نقل قبله کثیر فإن یحیی بن خالد بن برمک عرب من کتب الفرس کثیرا مثل کلیلة ودمنة وعرب لأجله کتاب المجسطی من کتب الیونان والمشهور أن أول من عرب کتب الیونان خالد بن یزید بن معاویة ...

این جنایت بر دین اسلام و شهرت و نشر دادن کتاب‌های فلاسفه در بین مسلمین از بدعت‌های خلفای جور بوده که با ائمه معصومین (علیهم‌السلام) دشمن بوده‌اند.

آن‌ها به این منظور مطالب فلاسفه و کتب آن‌ها را بین مسلمین رواج دادند که مردم را از ائمه معصومین (علیهم‌السلام) و از شریعت روشن اسلام منصرف و رو گردان سازند.

(یعنی مردم را مشغول مطالب پیچ در پیچ فلاسفه نمایند تا به علوم آل محمد روی نیاورند و سرگرم افکار پریشان فلاسفه گردند).

و بر همین مطلب دلالت دارد آنچه صفدیّ در شرح لامیه العجم ذکر کرده که چون مأمون عباسی با بعضی از پادشاهان نصاری صلح کرد ـ گمان می‌برم که پادشاه جزیره قبرس باشد ـ از آن‌ها طلب کرد که مخزن و کتابخانه کتب یونان را در اختیار او بگذارند ـ و آن کتاب‌ها در خانه‌ای جمع بوده و هیچ کس از آن خبری نداشت ـ.
پس پادشاه دوستان خصوصی خود را که صاحب رأی نیکو می‌دانست جمع کرد و با ایشان مشورت نمود، تمامی آن‌ها رأی دادند که آن کتب را در اختیار مأمون نگذارد و نزد او نفرستد مگر یک نفر از آن‌ها که گفت این کتب را نزد ایشان بفرست (چون این کار به ضرر و شکست آن‌ها تمام می‌شود) زیرا این علوم (یعنی فلسفه) داخل هیچ دولت شرعیه نشده مگر آن که آن‌ها را به فساد کشانیده و اختلاف در بین علماء آن‌ها ایجاد کرده است.
مشهور این است که اول کسی که کتاب‌های یونانیان (کتب فلاسفه) را به زبان عربی ترجمه کرد خالد بن یزید بن معاویه بود.

بحارالانوار ، جلد ۶۰، صفحه ۱۹۷، آخر باب معادن و جمادات

این مطلب توسط موسی اصلانی بررسی شده است. تاریخ تایید: ۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۹:۱۰
اشتراک گذاری: تلگرام فیسبوک تویتر
برچسب ها:



لوگین شوید تا بتوانید نظر درج کنید. اگر ثبت نام نکرده اید. ثبت نام کنید تا بتوانید لوگین شوید و علاوه بر آن شما نیز بتوانید مطالب خودتان را در سایت قرار دهید.
فراموش کردم