سمالله الرّحمن الرّحیم
«رَبِّ اشرَح لی صَدری، وَ یَسِّر لی أَمری، وَ احلُل عُقدَةً مِن لِسانی، یَفقَهُوا قَولی»
شخصیت اخروی حضرت زهرا«س»
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلمدر روایتی می فرمایند: در قیامت، فاطمه از صراط عبور کرده، وارد بهشت میشود و رشتههای چادر او بر روی صراط باقی میماند که یک سوی آن به دست زهرا و سوی دیگرش در عرصۀ قیامت است. در این هنگام منادی پروردگار به خلائق که از اولین تا آخرین آنان بر صراط گرد آمدهاند، ندامی دهد:
«یَا أَیُّهَا المُحِبُّونَ لِفَاطِمَةَ تَعَلَّقُوا بِأَهدَابِ مِرطِ فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسَاءِ العَالَمِینَ»[1]
ای دوستداران فاطمه! به رشتههای چادر او در آویزید.
با این فرمان، جمع کثیری از آفریدگان که در شمار محبِّین حضرت زهرا سلام الله علیهاهستند، با تمسّک به رشتههای چادر آن حضرت، داخل بهشت میشوند.
بر اساس این روایت نورانی، در روز قیامت حضرت زهرا سلام الله علیها چادری دارند که رشتههای مختلف دارد و بهشتیها باید هرکدامشان به یکی از این رشتهها چنگ بزنند و به بهشت بروند.
چادر یا پوشش حضرت صدیقۀ طاهره سلام الله علیها در این روایت، کنایه از شخصیت آن بانوی گرامی در قیامت است. اساساً قرآن کریم چادر را نشانۀ شخصیت زنان میداند. چنانکه میفرماید:
«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاء المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدنَی أَن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ»[2]
این آیۀ شریفه میفرماید: یا رسول الله به همۀ زنها بگو چادر سر کنند و با چادر رو بگیرند، برای اینکه علامت شخصیت زن، چادر او است. لذا چادری که در این روایت آمده، علامت شخصیّت است.
بنابراین معنای حقیقی روایت این است که حضرت فاطمۀ زهرا سلامالله علیها در قیامت، شخصیت ممتازی دارند و علاوه بر شخصیت حسبی و شخصیت نسبی، از شخصیت دینی خاصّی برخوردارند و هرکه در این دنیا با شخصیّت حضرت زهرا سلاماللهعلیها تناسب داشته باشد، تجسّم عملش در قیامت این است که به شخصیت ایشان چنگ میزند و به دنبال ایشان به بهشت میرود.